Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010

<< Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΟΥ ΑΘΩ >>






Από την αρχαία εποχή,όπως είδαμε,σχετιζόταν ο Άθως,μέσω των εκεί ιερών της Αρτέμιδος,με τη γυναικεία παρθενία καί αγνότητα.Στο ίδιο συναινεί καί ο μύθος της κόρης του βασιλιά της Αρκαδίας,Δάφνης,την οποία ερωτεύτηκε ο Απόλλωνας και η οποία ,για να διατηρήσει την παρθενία της,αναζήτησε προστασία στο ομώνυμο με αυτήν λιμάνι του Άθω,επίνειο των σημερινών Καρυών,στο οποίο καί έδωσε το ονομά της.Οι Χριστιανοί έφτιαξαν το δικό τους μύθο,σύμφωνα με τον οποίο , η Παναγία καί ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής,ταξίδευαν με ένα πλοίο για να επισκεφθούν τον Λάζαρο στην Κύπρο,όταν μια θύελλα τους ανάγκασε να αποβιβαστούν προσωρινά στο λιμάνι όπου βρίσκεται σήμερα η Μονή Ιβήρων.Η Παναγία θαύμασε τότε το τοπίο της περιοχής καί ζήτησε από τον Χριστό να της κάνει δώρο τη χερσόνησο.Ακούστηκε τότε η φωνή Κυρίου από τον ουρανό που έλεγε:" Έστω ο τόπος αυτός κλήρος σός καί περιβόλαιον σόν καί παράδεισος,έτι δέ καί λιμήν σωτήριος των θελόντων σωθήναι".Από τότε θεωρείται ,ότι το Άγιο Όρος είναι κλήρος καί περιβόλι της Παναγίας...
Οι απαρχές της μοναστικής ζωής στον Άθω παραμένουν σκοτεινές...
Μερικές πηγές ανάγουν αυτό το φαινόμενο στη βασιλεία του Μεγάλου Κωνσταντίνου και της μητέρας του Αγίας Ελένης,υποστηρίζοντας την υπερβολή
ότι κατά τον 40ν μ.Χ. αιώνα,είχε επιτευχθεί ο πλήρης εκχριστιανισμός της χερσονήσου.Άλλοι πάλι,υποστηρίζουν ευπειθέστερα ότι οι πρώτοι ερημίτες ήρθαν στον Άθω από την Αίγυπτο καί την Ανατολή κατά τον 70 αιώνα,μετά την προέλαση των Αράβων στις χώρες τους.
Σαφείς ιστορικές πληροφορίες για το " Άγιον 'Ορος", υπάρχουν μόνο από τον 90 αιώνα.Το 885 , ο αυτοκράτορας Βασίλειος ο Α',όρισε με χρυσόβουλο ότι η χερσόνησος του Άθω αποτελεί τόπο άσκησης καί ανήκει αποκλειστικά στούς μοναχούς.Στις πρώτες πάντως ,δεκαετίες του 9ου αιώνα,οι περισσότεροι μοναχοί,ήταν ερημίτες καί ζούσαν σε αυτοσχέδιες καλύβες,τρώγοντας τους καρπούς των αγρίων δένδρων.Αργότερα ,άρχισαν να προβάλλουν οι πρώτες μονές καί σιγά-σιγά η μοναστική ζωή εξαπλώθηκε σε ολόκληρη τη χερσόνησο του Άθω.Επίσημα , πάντως ο Άθως ,αναγνωρίστηκε σαν μοναστικό κέντρο στα τέλη του 10 ου αιώνα , όταν ο μοναχός Αθανάσιος ,ίδρυσε το 963 μαζί με πολλούς συντρόφους του καί με την οικονομική βοήθεια του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά τη μονή της Μεγίστης Λαύρας,στο νοτιοανατολικό άκρο της χερσονήσου.
Η μονή αυτή , έμελλε να αποτελέσει τη Μητέρα Μονή ή το πρώτυπο όλων των επόμενων μονών.Πολλοί πάντως , οπαδοί της αυστηρά ασκητικής ζωής,αντέδρασαν στο νέο σχήμα της κοινοβιακής ζωής καί ζήτησαν την παρέμβαση του αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή,ο οποίος , όμως υπέγραψε τον καταστατικό χάρτη του Αγίου Όρους που συνέταξε ο Αθανάσιος,επιβάλλοντας την κοινοβιακή ζωή σε ολόκληρη την χερσόνησο.Τότε ,άρχισε κανονικά καί το κτίσιμο των νέων μονών.Γρήγορα η μεγάλη φυσική ομορφιά του Άθω , η απομόνωσή του από αστικές περιοχές καί η εγγύτητά του με τη συμβασιλεύουσα Θεσσαλονίκη τον κατέστησαν το κύριο μοναστικό κέντρο του Βυζαντίου,υποσκελίζοντας όλα τα άλλα παραδοσιακά κέντρα της Ανατολής.Ενώ οι αρχικές μονές ,ήταν Ελληνικές,μετά τον εχριστιανισμό των Σλάβων καί επί βασιλείας Αλεξίου 'Α του Κομνηνού(1081-1118),άρχισαν να καταφθάνουν στον Άθω καί Σλάβοι μοναχοί,μερικοί από τους οποίους ίδρυσαν τις δικές τους ,καθαρά Σλαβικές Μονές.Με τη δωρεά μοναστηριών από τη Ρωσία καί άλλα Σλαβικά Έθνη,η χερσόνησος ανέλαβε τελικά έναν σχεδόν πανορθόδοξο χαρακτήρα.Ο Αλέξιος έθεσε τα μοναστήρια κάτω από την άμεση προστασία του καί πήρε αυστηρά μέτρα για την αυτονομία του Όρους.Απομάκρυνε τους λα'ι'κούς που είχαν καταφύγει σε αυτό,από τον φόβο πειρατών ,επέκτεινε το "άβατο" σε κάθε θηλυκό πλάσμα(!) καί καθιέρωσε επίσημα την ονομασία " Άγιον Όρος".Όταν το  1430 οι Τούρκοι κατέλαβαν τη Θεσσλονίκη ,οι μοναχοί πρόσφεραν την υποταγή τους στο σουλτάνο Μουράτ Β',ο οποίος την αποδέχτηκε καί αναγνώρισε τα πρόνομιά τους.Το ίδιο έκαναν καί μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως το 1453 από τον Μωάμεθ.Πολλοί  μοναχοί τότε  μετακινήθηκαν στον Άθω,καί πολλά μοναστήρια εγκατέλειψαν το προηγούμενο αυστηρό σύστημα διακυβέρνησης υπό την εξουσία ενός ηγουμένου γιά ένα πιό φιλελεύθερο σύστημα στο οποίο μπορούσαν να κατέχουν προσωπική περιουσία καί να έχουν κάποια συμμετοχή στη διοίκησή της μονής(ιδιόρρυθμα μοναστήρια).Με την ανασύσταση του Ελληνικού κράτους το " Άγιον 'Ορος",παρέμεινε στη διοίκηση του σουλτάνου.Ελευθερώθηκε τελικά στις  2 Νοεμβρίου του 1912 από μοίρα του Ελληνικού Στόλου με επικεφαλής το Θωρηκτό Αβέρωφ καί τέσσερα αντιτορπιλικά ,που ύψωσε την Ελληνική Σημαία στη Δάφνη,παρά της αντιδράσεις της Ρωσίας καί άλλων χωρών.Την εποχή εκείνη ζούσαν στον Άθω 9-10 χιλιάδες μοναχοί.Αργότερα ο μοναχισμός έπεσε σε παρακμή ,για να σημειώσει μιά μικρή αναζωογόνηση με τη συμβολή των ονομαστών Γερόντων καί πνευματικών διδασκάλων Ιωσήφ του Σπηλαιώτη(1959),Σωφρονίου(1993) καί Πα'ι'σίου(1994).Ο Γέροντας Σωφρόνιος ,με το βιβλίο του ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης οδήγησε πολλούς νέους στον μοναχισμό.Στις  3  Οκτωβρίου 1913, η "Ιερή Κοινότητα",κύρηξε με ψήφισμά της το Άγιο Όρος αναπόσπαστο τμήμα της Ελληνικής  Επικράτειας.Η κυριαρχία της Ελλάδας στο Όρος αναγνωρίστηκε καί με διεθνείς συνθήκες.Μετά την ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωπα'ι'κή Ένωση ,υπογράφτηκε μεταξύ αυτής καί των υπολοίπων κρατών της Ε.Ε.,κοινή δήλωση που κατοχυρώνει την  ιδιαιτερότητα καί το ειδικό νομικό καθεστώς του Αγίου Όρους.Η πολιτική πάντως των μονών , όπως καί στην περίπτωση των Τούρκων , συνέχισε να είναι ενδοτική καί κολακευτική , για να μην ειπωθεί τίποτα πιό σοβαρό,πρός τους εκάστοτε ισχυρούς άρχοντες καί ηγεμόνες,με σκοπό την διατήρηση των προνομίων τους,που ήταν το μόνο βασικά που τους ενδιέφερε,εκτός από την άσκηση των "Αγίων" καθηκόντων τους.Γιά παράδειγμα ,όταν στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ο Χίτλερ προήλαυνε στη Ρωσία, η "Ιερή Επιστασία",έστειλε την παρακάτω υμνητική ανοικτή επιστολή ,επευφημώντας τίς νίκες του Αδόλφου:

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΑΣ ΕΠΙΣΤΑΣΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΥ ΕΞΟΧΟΤΗΤΑ ΑΡΧΗΓΟΥ ΤΟΥ Γ' ΡΑ'Ι'Χ
ΑΔΟΛΦΟΝ ΧΙΤΛΕΡ

ΗΜΕΙΣ ΟΙ 20 ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΙ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΩΝ ΙΣΑΡΙΘΜΩΝ ΙΕΡΩΝ ΜΟΝΩΝ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΩΝ ΤΗΝ ΜΟΝΑΣΤΙΚΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΝ ΤΟΥ ΑΓΙΙΩΝΥΜΟΥ ΟΡΟΥΣ ΑΘΩ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΜΕΝ ΕΙΣ ΑΠΗΚΟΟΝ ΠΑΝΤΩΝ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΤΗΝ ΤΑΥΤΗΝ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΟΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗΝ ΔΙΑ ΤΑΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΣΟΒΙΕΤΙΚΩΝ ΝΙΚΑΣ ΣΑΣ.
ΚΑΙ ΑΓΑΛΛΟΜΕΝΟΙ ΚΡΑΥΓΑΖΟΜΕΝ (!) ΕΝ ΘΑΥΜΑΣΜΩ:
ΕΠΕΣΕΝ ΤΟ ΖΑΤΟΜΙΡ (ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ ΟΧΥΡΟ) ΚΑΙ ΕΣΩΘΗ Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΥΝΗ.
ΚΥΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΣ ΚΡΑΤΥΝΗ ΤΗΝ ΗΜΕΤΕΡΑΝ ΕΞΟΥΣΙΑΝ ΕΙΣ ΕΤΗ ΠΛΕΙΣΤΑ.

ΟΙ 20 ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΗΣ ΤΗΣ ΕΝΙΑΥΣΟΥ ΣΥΝΑΞΕΩΣ ΤΩΝ 20 ΚΥΡΙΑΡΧΩΝ
ΜΟΝΩΝ ΤΗΣ ΑΘΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ.

Α ' ΤΕΤΡΑΔΟΣ : ΛΑΥΡΑΣ...ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ
Β '  ΤΕΤΡΑΔΟΣ : ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ...ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ
Γ '  ΤΕΤΡΑΔΟΣ : ΙΒΗΡΙΩΝ...ΣΙΜΩΝΟΣ ΠΕΤΡΑΣ
Δ '  ΤΕΤΡΑΔΟΣ : ΧΙΛΙΑΝΔΡΙΟΥ...ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
Ε '   ΤΕΤΡΑΔΟΣ: AΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ...ΚΑΣΤΑΜΟΝΙΤΟΥ

Σήμερα στο Άγιο Όρος δεν εκπροσωπούνται μόνο οι παραδοσιακά ορθόδοξες χώρες (Ελλάδα-Ρωσία-Ρουμανία-Βουλγαρία-Σερβία-Γεωργία),αλλά καί πολλοί άλλοι λαοί από διάφορα μέρη του κόσμου(Αγγλία,Γαλλία,Γερμανία,Καναδά,Ολλανδία,Περού,Συρία,Αφρική) με ορθόδοξα μέλη τους , δίνοντας έτσι στον μοναχισμό του Αγίου Όρους έναν οικουμενικό χαρακτήρα.



http://www.oodegr.com/neopaganismos/diogmoi/agio_oros1.htm
Απάντηση στις ψευδείς συκοφαντίες τού Νεοπαγανισμού





ΕΙΣ ΠΑΓΑΝ ΑΠΑΤΕΣ κ.ά.
http://www.apologitis.com/gr/ancient/neo_tzani.htm




http://www.hellenicreligion.gr/doc/davlosagima.htm
Ανακριβείς αναφορές του περιοδικού «ΔΑΥΛΟΣ»





Κ.ΜΑΡΙΑ ΤΖΑΝΗ-ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΣΠΟΥΔΕΣ - ιστοχώρος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
http://benl.primedu.uoa.gr/tzani/news.html





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου